The didactic contract in the higher education: Elements for understand it.
Artículo de revista
2012
Universidad del Pacífico
The university must be seen as the space that enables reflection about the knowledge that is present there, strengthening the investigation of the same. In this sense Armando Zambrano (2003) admonishes when he manifests that one of the functions of the university is teaching and in this is identified the transfer of knowledge. For this it is necessary to stop and observe the forms of teaching of the teachers, the relationships between the participants, the place of the knowledge and the forms of its transference in the classroom. The concept of didactc contract offers a possibility to understend the relationships that are interwoven in the classroom: Teacher-student-knowledge-context. Inthe search to uncover the sense of the concept, to focal groups were taken from studnts of two public universities of Buenventura: "Universidad del Valle" and "Universidad del Pacifico". The programs in which the research took place were business management and sociology, the subjects were statistics and the general elective of ethno-education. Observing 40 and 20 students during one year respectively. As a result, finding that speak of educational affairs academic expectations, new forms of pedagogic contracts and cognitive construction in pertinent contexts were obtained La universidad debe ser vista como el espacio que posibilita la reflexión sobre los saberes que en ella discurren, al igual que el escenario que facilita el afianzamiento de la investigación de los mismos. Al respecto, Armando Zambrano (2003) reconvierte al manifiesta que una de las funciones de la universidad es la docencia y en ella se identifican las practicas de transmisión del saber y del conocimiento. Para ellos es necesario detenerse a observar las formas de enseñanza de los profesores, las relaciones entre los sujetos, el lugar de los saberes y sus formas de transmisión en el aula. El concepto de contrato didáctico ofrece una posibilidad de comprender las relaciones que se entrelazan en el aula: docente-estudiante- saber-contexto. En la búsqueda por develar el sentido del concepto, se tomaron dos grupos focales de estudiantes de dos universidades públicas de Buenaventura: Universidad del Valle y Universidad del Pacifico. Los programas en que se abordó la investigación fueron administración de empresa y sociología; las asignatura, estadística y la electiva general de etnoeducacion, observando a 40 y 20 estudiantes, respectivamente, durante un año como resultado se obtuvieron hallazgos que hablan d erelaciones educativas, expectativas académicas, nuevas formas de contratos pedagógicos y construcción cognitiva en contextos pertinentes.
Descripción:
The didactic contract in the higher education.pdf
Título: The didactic contract in the higher education.pdf
Tamaño: 3.658Mb
PDFLEER EN FLIP
Título: The didactic contract in the higher education.pdf
Tamaño: 3.658Mb
PDFLEER EN FLIP